Hostmanship. Meeting Jan Gunnarsson, the welcoming leader

 

Vanaf het allereerste moment dat ik de boeken van Jan Gunnarsson in mijn handen kreeg, heeft het Hostmanship concept mij niet losgelaten. Het was dan ook een grote eer om eind 2014 de man in levenden lijve te ontmoeten bij een Hostmanship masterclass. Deze inspirerende bijeenkomst heeft mijn enthousiasme over deze unieke mindset verder vergroot. Eind januari jl. sprak ik Jan weer en vertelde hij over het ontstaan van zijn visie. Deze ontmoeting heeft mij geïnspireerd tot het schrijven van dit blog over Hostmanship. Rechtstreeks van de bron.

Hostmanship, the art of making people feel welcome
Het concept Hostmanship is niet ‘bedacht’ door Jan Gunnarsson, het is ontstaan en heeft zich ontwikkeld tijdens de vele jaren dat hij in de V.S. en Engeland woonde en werkte, en de wereld rond reisde. De 6 principes van Hostmanship[i], Jan noemt ze overigens keuzes of observaties, zijn boven komen drijven in de gesprekken die Jan over dit onderwerp voerde met mensen van over de gehele wereld en vanuit verschillende culturen. Mensen die van nature leken te beschikken over het vermogen om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. De basis van zijn visie op Hostmanship wordt gevormd door de kernovertuiging dat ‘everyone is born to be good’: we zijn geboren om het goede te doen.

Geen doel, maar een middel
In de gesprekken met Jan Gunnarsson laat hij geen mogelijkheid onbenut om te benadrukken dat Hostmanship geen doel is. Het is een effectief en bewezen middel van waaruit je ‘a welcoming culture’ in organisaties kunt ontwikkelen. ‘You don’t preach, you practice Hostmanship’ zegt Jan hierover. Hostmanship is ook geen geloof. Het is een middel om het potentieel vrij te maken, om talent in organisaties optimaal te benutten. En wat is dan ‘a welcoming culture?’ Jan heeft dit in mijn ogen samengevat in de pakkende zin: ‘It’s all about greeting, meeting and treating people, with dignity, respect and care.’

Van inspiratie naar transformatie
Een traject rondom Hostmanship begint altijd met enthousiasmeren en inspireren. Voelen wat het betekent om je echt welkom te voelen. De transformatie naar een dergelijke bedrijfscultuur, waarin je mensen het gevoel geeft dat ze welkom zijn, begint met leiderschap. Als je wilt dat je medewerkers je klanten welkom heten, zal je als leider eerst je medewerkers welkom moeten heten. En dat kun je als leider alleen als je ook jezelf welkom kunt heten. Jan vertelt dat het uiting geven, het belichamen, van Hostmanship gaat over aanwezig zijn (presence), over starten vanuit vertrouwen en respectvol met elkaar omgaan. Om dit te kunnen zijn er volgens hem 3 kerncompetenties, die je als leider en medewerker moet ontwikkelen om een goede ‘host’ te kunnen zijn: Kijk met compassie naar jezelf en de ander, zorg voor optimale communicatie en ontwikkel je zelfleiderschap. Compassie is daarin wezenlijk anders dan inlevingsvermogen. Compassie is het vermogen om met zachtheid te kijken. Te weten en te voelen dat iedereen, inclusief jezelf, reageert vanuit zijn of haar eigen verhaal, eigen ervaringen en eigen verwachtingen. Dat je kunt omgaan met jouw eerste onbewuste reactie, die gevormd wordt vanuit je eigen verhaal. Zodat je kunt kiezen voor gedrag dat je wel wilt vertonen: je groet, ontmoet en behandelt de ander zoals de ander behandeld wil worden. ‘With dignity, respect and care.’

Hostmanship gaat kortom over een welkome werkplek, waar medewerkers en klanten met plezier verblijven en talent optimaal ontwikkeld kan worden. Voorwaarden voor een succesvolle onderneming in nieuwe tijden. Healthy Company Consultants werkt aan het ontwikkelen van ‘a welcoming culture’ in organisaties. Van inspiratie naar transformatie.

‘Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen.’

[i] De 6 principes van Hostmanship zijn:

  • dienen
  • het geheel zien
  • verantwoordelijk nemen
  • consideratie hebben
  • dialoog voeren
  • kennis hebben

Dit blog is eerder op 16 februari 2016 gepubliceerd op LinkedIn.

Auteur: Johan de Jong